Sunday, May 8, 2011

Perkembangan Pendidikan Muzik di Malaysia

PENDAHULUAN

Kualiti pengajaran di sekolah berkait secara langsung dengan kualiti pendidikan pra perkhidmatan dan dalam perkhidmatan yang diterima oleh guru. Perkara ini menjadi lebih penting dalam konteks pendidikan guru muzik disebabkan cabaran unik dan tersendiri yang lazimnya dihadapi oleh guru-guru muzik di sekolah. Justeru itu, sebarang usaha memperkasa pendidikan muzik di sekolah sudah tentu perlu mengambil kira penambahbaikan program pendidikan guru yang ditawarkan.
Namun demikian, program pendidikan guru muzik tidak berdiri dengan sendiri dalam erti kata ianya dipengaruhi dan ditentukan secara tidak langsung oleh perkembangan serta keperluan dan permasalahan kurikulum dan pengajaran pendidikan muzik di sekolah. Ini adalah kerana fungsi asas program pendidikan guru adalah menyediakan guru untuk melaksanakan kurikulum mata pelajaran muzik serta aktiviti-aktiviti ko-kurikulum berkaitan muzik di sekolah secara efektif. Oleh itu, meskipun fokus kertas ini adalah kepada aspek pendidikan guru muzik, perbincangan yang diutarakan tidak dapat lari dari menyentuh isu dan permasalahan yang berkaitan dengan program pendidikan muzik di sekolah.


MEREKAYASA DAN MEMPERKASA

Dua perkataan ’besar’ - merekayasa dan memperkasa – yang terkandung dalam tajuk kertas ini bukannya sekadar bermain dengan kata-kata untuk mengindahkan bahasa. Pemilihan perkataan ’memperkasa’ melambangkan harapan tinggi satu perjuangan yang tidak pernah selesai iaitu untuk memartabatkan pendidikan muzik dalam sistem pendidikan negara. Perjuangan yang kini mencecah hampir tiga dekad sekiranya diambilkira dari tahun pendidikan muzik mula dijadikan mata pelajaran wajib di semua sekolah rendah, seakan-akan tiada penghujungnya. Suasana yang dapat kita saksikan hari ini seakan-akan tidak memberi jaminan yang jelas tentang kestabilan kedudukan mata pelajaran pendidikan muzik dalam kurikulum sekolah, jauh sekali untuk melihat ianya duduk pada aras yang sama dengan mata pelajaran ’penting’ seperti sains dan matematik.

Mungkin setengah daripada kita berpandangan isu memartabatkan pendidikan muzik sebagai satu isu lapuk yang diulang-ulang. Kalaupun ianya merupakan satu isu lapuk namun tetap penting untuk kita terus suarakan. Masakan tidak, sekiranya kita biarkan status yang sedia ada ini, tidak mustahil suatu hari nanti mata pelajaran muzik lenyap daripada kurikulum sekolah arus perdana atas alasan memberi laluan kepada mata pelajaran baru yang kononnya lebih penting dan lebih relevan dengan arus perkembangan sains dan teknologi era globalisasi.

Kita tidak menyangkal terdapat beberapa kemajuan yang dapat diperhatikan di tahun-tahun kebelakangan ini khususnya dari segi peluang peningkatan profesionalisme guru muzik seperti program pengsiswazahan yang kini terbuka begitu luas. Namun demikian, masih banyak isu dan permasalahan seperti yang dibangkitkan dalam persidangan-persidangan yang lepas yang belum dapat ditangani dengan sewajarnya. Kebanyakan daripada isu tentang pendidikan muzik tanahair termasuk yang berkaitan dengan pendidikan guru muzik telah dibangkitkan dalam Persidangan Pendidikan Muzik Kebangsaan yang ulung kalinya diadakan di PWTC Kuala Lumpur dalam tahun 2002.

Antara lain, perkembangan program muzik di sekolah menengah tersasar jauh daripada unjuran perancangan asal strategi perluasannya. Akibatnya, hak murid-murid untuk belajar muzik dan mengembangkan bakat seni masih terus terabai kerana tidak semua sekolah menengah menawarkan mata pelajaran muzik. Aktiviti ko-kurikulum berbentuk muzik pula agak terhad. Kalau adapun, di setengah sekolah keadaannya seakan melepaskan batuk di tangga - lesu dan kurang bermaya - justeru kurang dapat menarik minat pelajar. Turut dibangkitkan ialah isu berkaitan dengan kompetensi guru dan kegagalan mereka memainkan peranan dengan baik sebagai agen memartabatkan pendidikan muzik. Selain daripada itu guru-guru muzik masih berdepan dengan masalah pandangan dan sikap negatif pentadbir sekolah, guru-guru dan ibu bapa serta masyarakat terhadap mata pelajaran pendidikan muzik serta kurangnya sokongan terhadap aktiviti muzik.

Semua ini sudah cukup membuktikan betapa usaha kita untuk memartabatkan pendidikan muzik selama ini agak kurang berjaya. Serba sedikit ianya turut menunjukkan kegagalan kita, golongan pendidik muzik dalam memberikan gambaran yang baik kepada masyarakat umum tentang nilai dan kepentingan pendidikan muzik meskipun diberi peluang secukupnya berada dalam kurikulum sekolah sebagai mata pelajaran wajib untuk hampir tiga dekad.

Justeru, kita tidak boleh lagi membiarkan diri terus selesa terperangkap dan tidak berganjak daripada status sedia ada. Masyarakat majmuk Malaysia telah banyak berubah semenjak muzik diperkenalkan dalam KBSR. Oleh itu kita perlu meneliti semula kurikulum dan cara pendekatan pengajaran samada masih relevan dengan perubahan-perubahan sosio-budaya masyarakat Malaysia hari ini. Begitu juga kita perlu meneliti semula program pendidikan guru sama ada masih relevan dengan tuntutan masa kini. Kita perlu segera mencari strategi dan pendekatan baru untuk lebih menyakinkan masyarakat tentang nilai dan kepentingan pendidikan muzik. Kita perlukan perubahan yang lebih radikal termasuk memberi tafsiran baru kepada amalan pendidikan muzik, sesuai dengan realiti generasi baru masyarakat Malaysia di samping mengambil kira arus perubahan di peringkat global.

Perubahan yang dimaksudkan di sini adalah selaras dengan hasrat kerajaan yang menyarankan usaha untuk mentransformasikan sistem pendidikan negara pada semua peringkat. Transformasi memerlukan anjakan cara berfikir, sikap dan tindakan. Inilah yang dimaksudkan dengan merekayasa iaitu proses perubahan radikal yang melibatkan penyusunan semula, perubahan cara berfikir, menggantikan tabiat lama dengan tabiat yang baru untuk menjadi lebih efektif, efisyen dan responsif (Hammer & Champy, 1993). Naib Canselor UPSI, Profoser Dato’ Dr. Aminah ayob (2008), mengibaratkan proses merekayasa sebagai satu hijrah iaitu berubah dari satu takuk yang rendah ke takuk yang lebih tinggi atau lebih baik.

Dengan mengambil tafsiran merekayasa sebagai hijrah, maka tindakan pertama yang perlu dilakukan dalam merekayasa ialah bermuhasabah. Muhasabah dalam konteks merekayasa bolehlah ditakrifkan sebagai proses membuat refleksi bagi merenung kekuatan dan kelemahan dengan niat untuk memperbaiki diri serta keadaan sekeliling diri menuju suatu keadaan yang lebih baik. Justeru itu, proses muhasabah bukan sahaja melibat soal akal malahan melibatkan soal hati secara bersepadu dalam proses bertafakur (berfikir). Ianya menuntut kita merenung, menganalisis, mengkaji dan membuat penilaian secara jujur dan ikhlas termasuk mencampakkan keegoan, mengakui kesilapan dan kejahilan diri demi mencari kebenaran dalam memperbaiki sesuatu keadaan.


PENDIDIKAN GURU MUZIK TANAHAIR DARI PERSPEKTIF SEJARAH

Proses muhasabah memerlukan kita menoleh ke belakang supaya lebih memahami situasi serta cabaran semasa dalam mencari hala tuju perubahan demi masa hadapan pendidikan muzik yang lebih cemerlang. Sebagaimana yang dinyatakan oleh Postlewaite dan Thomas, 1980:2):

…there are certain characteristics of schools that may not appear to make sense under present conditions. However, they do make sense when set against their historical background. …traditions from the past have given the education system a direction and impetus not readily altered, so such traditions continue to influence the patterns of schooling today, whether or not these patterns seem most reasonable in terms of national progress.

Oleh itu, elok kita meninjau sejarah perkembangan pendidikan guru muzik tanahair dengan tujuan mengenalpasti permasalahan serta cabaran semasa yang dihadapi oleh pendidikan muzik tanahair amnya dan program pendidikan guru muzik khasnya. Bagi memudahkan perbincangan, terlebih dahulu di bawah ini diberikan ringkasan susur galur perkembangan pendidikan guru muzik dari tahun 50-an hingga abad ke 21:

No comments:

Post a Comment